02165536644

info@kavoshtebco.ir​

اشتراک گذاری

تفاوت Laminar flow hood و Bio Safety Cabinet

تفاوت Laminar flow hood و Bio Safety Cabinet 

از دیدگاه اساسی، یک هود جریان لامینار و یک بایو سیفتی کابینت هر دو محفظه حفاظت محصور هستند که در محیط های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرند. با وجود داشتن یک ویژگی مشترک در ارائه یک منطقه کاری پاک، این نوع تجهیزات باید به طور جداگانه در نظر گرفته شود. با توجه به تفاوت هود جریان لامینار و بایو سیفتی کابینت، هود جریان لامینار هرگز نمی تواند بجای بایو سیفتی کابینت استفاده می شود. این دستگاه ها سطوح مختلفی از حفاظت را ارائه می دهند و به همین دلیل هر کدام برای اهداف متفاوتی استفاده می شوند.

تفاوت هود جریان لامینار و بایو سیفتی کابینت چیست؟

انتخاب بین هود جریان لامینار (مانند هود لامینار کلاس 2 تایپ A2 مدل BSC-L100) و کابینت ایمنی زیستی بستگی به هدف محافظت از محصول، کاربر، محیط زیست و یا ترکیبی از هر سه است. بنابراین، هنگامی که هدف شما مشخص گردد، شما بهتر خواهد فهمید که چه نوع تجهیزی برای هدف شما قابل اجرا است.

همچنین با توجه به تفاوت هود جریان لامینار و بایو سیفتی کابینت شما نیاز به سنجش کاربری آینده از تجهیزات دارید، در نظر گرفتن قوانین آلودگی ها و اینکه فعالیت شما به طور بالقوه چقدر می تواند به سلامت انسان و محیط زیست آسیب خطر ایجاد کند. عملیات برخورد با عوامل خطرناک باید با توجه به الزامات ایمنی مناسب انجام شود. به عنوان مثال، برخی از کارها ممکن است برای هودهای جریان لمینار مناسب باشند، در حالی که عوامل عفونی نیاز به رویکرد متفاوتی خواهند داشت.

تفاوت Laminar flow hood و Bio Safety Cabinet

چه زمانی یک لامینار هود عمودی بهترین انتخاب است؟

لامینار هود عمودی یک میز تمیز بدون آلودگی برای رسیدگی به نمونه های آزمایشگاه، محصولات، و نمونه های دیگر است. این هود ها برای عبور هوای فیلتر شده از HEPA به سمت پایین در امتداد منطقه کاری طراحی شده اند.
یکی از مشخصه های مهمی که با توجه به تفاوت هود جریان لامینار و بایو سیفتی کابینت باید در نظر بگیرید این است که هودهای جریان لمینار برای محصولات غیر خطرناکی که برای استنشاق یک اپراتور بی خطر هستند مناسب هستند. محدودیت هایی از نظر حفاظت از پرسنل وجود دارد. این دستگاه ها حفاظت کافی برای نمونه ها در طول آزمایش ها، بازرسی، مونتاژ و غیره را تضمین می کنند. این تجهیز از افراد و هر چیز دیگری خارج از محوطه هود ، محافظت نمی کنند.
هودهای جریان لامینار از خارج از هود اجازه ورود هوای آلوده را نمی دهند، اما جریان هوا داخل هود در نهایت به اتاق تهویه می شود. بنابراین، اگر شما نیاز به یک نوع جامع تر از حفاظت دارید ، به عنوان مثال : در هنگام کار با مواد خطرناک، انواع دیگر از تجهیزات را باید در نظر بگیرید.

بررسی هود جریان لامینار و بایو سیفتی کابینت

موارد استفاده از هودهای جریان لامینار با توجه به تفاوت هود جریان لامینار و بایو سیفتی کابینت

  1. فعالیت های که نیاز به منطقه تمیز بدون ذرات معلق در هوا دارند .
  2. هیچ مواد مضر و خطرناکی وجود ندارد.
  3. زمانی که شما نیاز به محافظت از نمونه و محصول را دارید ، نه کاربر و یا محیط زیست.
  4. سیستم های جریان لامینار در صنایع مختلف که در آن حفظ محیط کار فوق العاده تمیز و بدون آلودگی بیولوژیکی و ذرات بسیار مهم است مورد استفاده قرار می گیرد. از نمونه های آن می توان به زمینه های پزشکی، دارویی، علمی، و الکترونیک اشاره کرد. در اینجا برخی از مواردی که هود جریان لمینار می تواند مورد استفاده قرار گیرد اشاره می کنیم:
    – تهیه و عرضه محصولات دارویی استریل
    – تولید و اعتبارسنجی دستگاه های پزشکی
    – آزمایش های کشت سلولی
    – کنترل کیفیت و استریلیتی چک
    – مدارات و سیستم های الکترونیکی و اپتیک

هودهای جریان لامینار

چه زمانی یک بایو سیفتی کابینت بهترین انتخاب است؟

Bio Safety Cabinet دستگاه های مهار محصور مجهز به فیلتر HEPA برای محافظت از کاربران، محصولات و محیط زیست از مواد خطرناک است. آنها برای حذف عوامل بیولوژیکی بالقوه خطرناک قبل از ورود هوا به خارج از دستگاه طراحی شده اند. در نتیجه تمام میکروارگانیسم ها، ویروس ها و باکتری ها در داخل محوطه نگهداری می شوند. از تفاوت هود جریان لامینار و بایو سیفتی کابینت این است که این کابینت ها اغلب در آزمایشگاه ها برای انجام تحقیقات، آزمایش های بالینی و سایر انواع تست ها استفاده می شوند.
این تجهیزات باید استانداردهای بین المللی ایمنی زیستی را از نظر طراحی، الگوی جریان هوا ، بردارهای سرعت جریان هوا، و مکانیسم های فیلتر هوای خروجی دنبال کنند.

بایو سیفتی کابینت

انواع کلاس های Bio Safety Cabinet بر اساس سطح حفاظتی ایمنی زیستی

با توجه به کاربرد و تفاوت هود جریان لامینار و بایو سیفتی کابینت دستگاه برای ایمنی در برابر عوامل بیولوژیکی بر اساس سطح حفاظتی ایمنی زیستی مورد انتظار انتخاب می شود. بسته به آن که کاربر و فضای کاری مورد نیاز برای یک کار خاص، باید حفاظت شود شما نیاز به 3 دسته بندی ایمنی دارید:

  • کلاس I: تنها برای حفاظت اپراتور
  • کلاس II: حفاظت از اپراتور، محصول و محیط زیست از مواد با پتانسیل انتقال ذره ای ، مرتبط با بیماری های انسانی و خطرات اولیه
  • کلاس III: حفاظت از اپراتور، محصول و محیط زیست در برابر تجهیزات آزمایشگاهی تخصصی مرتبط با عوامل بیماری زا کشنده است.
کلاس های Bio Safety Cabinet

بایو سیفتی کابینت کلاس I با نفوذ هوای فیلتر نشده خارج به داخل مشخص می شود. به این معنی که یک نمونه مورد مطالعه با هوای آلوده از بیرون در تماس خواهد بود، اما اپراتور در معرض آن قرار نخواهد گرفت. این نوع گزینه ها کاربرد محدودی دارد، به همین دلیل کمتر از دو نوع دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.
بایو سیفتی کابینت کلاس II زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که شما می خواهید حفاظت چند گانه از محصول که بر روی سینی قرار داده شده ، داشته باشید. این دستگاه ها با جریان هوایی به سمت داخل (برای ایمنی اپراتور)، هوای فیلتر شده(HEPA FILTER) بدون ذرات در جهت پایین (برای حفاظت از محصول) و به همان اندازه هوای پاک برای خروج از اگزاست (برای حفاظت از محیط زیست) ساخته شده اند. این نوع بایو سیفتی کابینت ها به طور گسترده تر در آماده سازی پزشکی، تحقیق ، توسعه آزمایشگاه ها و غیره مورد استفاده قرار گرفته است.
بایو سیفتی کابینت کلاس III يك سد فيزيكي كامل بين فرد و مواد داخل هود ایجاد می کند و محفظه جلو آن مانند هود كلاس 1و 2 باز نيست .از نوع اين هودها در موقع كار با عوامل فوق العاده خطرناك زيستي و در مواردی كه ايجاد محدوديت مطلق مورد نياز است، استفاده مي‌گردد. براي مواد شيميايي سمي قابل تبخير و مواد خطرناک قابل پخش مناسب است.

موارد استفاده بایو سیفتی کابینت
دیگر مقالات کاوش طب آینده نگر

4 پاسخ

  1. با عرض سلام. تمامی دستگاههای ما که مجهز به فیلتر هپا یا لامپ فرابنفش هستند، اعم از انواع هود و چادر تمیز و آونهای استریل و انکوباتورهای CO2 ، علاوه بر ذخیره ساعت کارکرد، موعد تعویض را به کاربر هشدار می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین کاوش طب
ارسال