02165536644

info@kavoshtebco.ir​

اشتراک گذاری

کنترل موثر آلودگی در انکوباتورهای CO2

کنترل موثر آلودگی در انکوباتورهای CO2

انکوباتور CO2 با ایجاد یک جو مرطوب به همراه دما و کنترل دی اکسید کربن شرایط مطلوب رشد سلول را فراهم می کند. این شرایط نه تنها برای رشد سلول مناسب است, بلکه شرایط رشد آلودگی در انکوباتور CO2 ، مانند باکتری ها، مخمرها و قارچ های دیگر را نیز فراهم می کند. لذا توجه به ویژگی های کاهش آلودگی یک انکوباتور شامل طراحی عملکردی و اثر بخشی سیستم ضد عفونی آن بسیار مهم است که می بایست در هنگام خرید انکوباتور CO2 در نظر گرفته شود خصوصا در مواردی که انکباتور جهت کشت سلول انسانی و IVF استفاده می شود.

در این مقاله، ما استراتژی های مختلف برای جلوگیری از آلودگی در انکوباتور را شامل طراحی عملکرد دستگاه برای برنامه های ضد عفونی کردن خودکار مقایسه می کنیم. همچنین چند نکته مفید برای جلوگیری از آلودگی هنگام استفاده از دستگاه را ارائه می دهیم.

آلودگی در انکوباتور CO2

منابع آلودگی در انکوباتور CO2

آلودگی در انکوباتور CO2 دلیل اصلی عقیم سازی سلول ها هنگام کشت است. منابع آلودگی زیادی وجود دارد، چه مستقیم يا غيرمستقيم؛ منابع مستقیم شامل محیط کشت، مدیا و یا افزودنی های آلوده هستند. امروزه مدیاها (محیط کشت) و افزودنی های تأمین کنندگان معتبر به ندرت آلوده تحویل می شوند. خطوط سلولی جدید می توانند آلاینده ها را به آزمایشگاه وارد کنند، به ویژه زمانی که آنها از یک آزمایشگاه به آزمایشگاه دیگر انتقال می یابند. آنها باید قبل از کشت, با بقیه سلول ها قرنطینه شوند و با آزمایش دقیق می توان از آلودگی مستقیم جلوگیری کرد.
منابع آلودگی غیرمستقیم شامل سطوح آزمایشگاه، تجهیزات و پرسنل است. میکروب ها عمدتاً با آلودگی متقابل پخش می شوند. از این نوع می توان با تکنیک های ضدعفونی کننده خوب، تمیز کردن و برنامه های نگهداری منظم جلوگیری کرد. طراحی عملکردی خوب تجهیزات و استفاده منظم از برنامه های ضد عفونی اتوماتیک برای به حداقل رساندن آلودگی بیشتر می تواند کمک کند.

چرا آلودگی ها در دستگاه انکوباتور CO2 پخش می شوند؟

هنگامی که یک آلاینده وارد دستگاه انکوباتور دی اکسید کربن می شود، محیط گرم و مرطوب باعث تکثیر بیشتر می شود. در صورت عدم شناسایی آلودگی در انکوباتور CO2 و فقدان برنامه نگهداری و تمیز کردن منظم، خطر آلودگی برای محیط های کشت وجود دارد.

چگونه می توان از آلودگی در انکوباتور CO2 جلوگیری کرد؟

استفاده از روش صحیح گندزدایی همراه با نظافت منظم و برنامه ضد عفونی، در به حداقل رساندن گسترش آلاینده ها کمک خواهد کرد. این عادات پیشگیرانه در جلوگیری از آلودگی در انکوباتور CO2 ، همراه با طراحی خوب یک اینکوباتور، بسیار آسان تر، سریعتر و بازده بیشتری خواهد داشت.

نکات کلی در مورد جلوگیری از آلودگی در انکوباتور CO2

  • از طراحی مناسب جهت خروج راحت سینی ها و رک های داخلی انکوباتور برای تمیز کاری سریع مطمئن شوید.
  • حتما دستگاه مجهز به برنامه ضد عفونی اتوماتیک خریداری کنید.
  • دستگاه انکوباتور خود را به طور مستقیم روی زمین قرار ندهید. یک پایه با قابلیت حرکت و بهبود دسترسی به قسمت پشت برای تمیز کردن انکوباتور، دستگاه را از کف زمین بالا نگه میدارد به طوری که زمان باز کردن درب گرد و غبار و خاک نمی تواند وارد آن شود.
  • از گازهای CO2 و N2 با کیفیت “خلوص بالا” (99.5٪<) و فیلترهای HEPA گازی در خط استفاده کنید.
  • داخل انکوباتور را فقط با دستکش تازه و ضدعفونی شده لمس کنید.
  • برای جلوگیری از آلودگی در انکوباتور CO2 در اجرای برنامه های نظافت و نگهداری منظم دقت کنید.
  • دفعات و مدت زمان باز کردن درب را به حداقل برسانید و یا اگر باز کردن درب به صورت مکرر اجتناب ناپذیر باشد انکوباتوری خریداری کنید که درب های تقسیم شده داخلی داشته باشد.

طراحی محصول و راه حل های کاربردی جلوگیری از ایجاد آلودگی

استریل با دما

استریل مرطوب

استریل به وسیله بخار نیاز به یک روش طولانی و خسته کننده دارد که شامل تخلیه آب و پر کردن مخزن است. علاوه بر این، همچنین کندانس مایع در چمبر در پایان چرخه، که خطر ابتلا به مجدد را افزایش می دهد. کندانس مایع باید توسط یک پاک کننده از محفظه برداشته شود.

استریل خشک

استریل خشک را می توان در طول یک شب اجرا و در کوتاه ترین زمان برای رفع آلودگی در انکوباتور CO2 انجام پذیرد. همچنین کمترین شانس آلودگی دوباره را دارد و پس از آن چمبر می تواند به طور مستقیم استفاده می شود. توجه داشته باشید که در طول استریل با درجه حرارت بالا فیلتر HEPA نمیتواند در مرکز رشد باقی بماند.

نور فرابنفش یکی از اقداماتی است که برای از بین بردن آلودگی های هوا و آلاینده های منتقله از آب در نظر گرفته شده است که ممکن است وارد محفظه شده باشد. لامپ UV معمولاً از محفظه کشت سلول توسط پوشش جدا می شود. نور به هوای در گردش و هم هوای رطوبت دار می تابد. لامپ پس از هر بار باز شدن درب برای مدت مشخصی به طور خودکار روشن می شود. ایجاد یک هوای جهت دار به یک فن اضافی و یک کانال در پشت دستگاه احتیاج دارد. اگرچه اشعه ماورا بنفش در تصفیه هوا و رطوبت دستگاه های انکوباتور به طور موثر تشخیص داده شده است، اما رطوبت نسبی بالای 70٪ تأثیر منفی بر میزان تأثیر UV می گذارد. همچنین باید توجه داشت ، لامپ UV می بایست برای حفظ بازدهی خود به صورت دوره ای جایگزین شد.

فیلترهای HEPA

فیلترهای HEPA را می توان در دستگاه های انکوباتور CO2 نصب کرد تا ذرات معلق در هوا را فیلتر کند. این روش نیاز به کمک فن برای گردش هوا محفظه از درون فیلتر را دارد. اگر چه، اضافه شده فن و کانال منجرطراحی یک محفظه داخلی پیچیده تر می شود ولی باعث فیلترشدن موثر هوا می گردد. این روش شامل نکات منفی زیر می باشد :

  • فضای داخلی پیچیده، درزها و گوشه هایی است که در آن می توانند آلودگی در انکوباتور CO2 رشد کنند.
  • زمان بیشتری باید برای آماده سازی برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن صرف شود.
  • در صورتی که فیلتر با توجه به برنامه نگهداری تعویض نشود، ممکن است مسدود و به منبع آلودگی تبدیل شود.
  • رطوبت بالا عمر فیلتر را بشدت کم می کند.

نتیجه

همه استراتژی ها برای جلوگیری از آلودگی در انکوباتور CO2 دارای نکات مثبت و منفی است، اما اگر فیلتر HEPA یا لامپ UV حذف شود، هوای محفظه به طور فعال تمیز نمی شود. شرکت کاوش طب با بهره گیری از تجربه 10 ساله در زمینه ساخت و تعمیر انکوباتور های مختلف و همچنین بهره گیری از دانش روز توانسته محصولی مشابه انکوباتور شرکت Memert چه از لحاظ ظاهر و چه از لحاظ کارکرد طراحی و تولید نماید. از انواع این انکوباتور ها می توان به انکوباتور CO2 مدل INCO2-60 SS، انکوباتور CO2 مدل INCO2-108 SS و انکوباتور CO2 مدل INCO2-160 SS اشاره کرد.

دیگر مقالات کاوش طب آینده نگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین کاوش طب
ارسال